سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت آجر سفال و آجر قزاقی در چیست ؟

تفاوت آجر سفال و آجر قزاقی

https://www.memart.ir/fa/mainurl/category_main/3/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9%20%D8%A2%D8%AC%D8%B1%20%D8%B3%D9%81%D8%A7%D9%84.html

هر دو دسته از آجر ها جزء دسته آجرهای قدیمی می باشد.در زیر به شرح تفاوت ها و شباهت های این دو نوع آجر مهم پرداخته می شود.

آجر قزاقی دارای قدمت بیشتری می باشد و عملا به ورود سربازهای قزاق به ایران باز می گردد.و از لحاظ قدمت ، قدمت بیشتری نسبت به آجر سفال دارا می باشند.

آجر سفال در مرحله سفت کاری ساختمان کاربرد دارد و در صورتی که آجر قزاقی در قدیم برای کل ساختمان کاربرد داشته است ولی هم اکنون جهت نما . کف ساختمان ها استفاده می گردد.

رنگ بندی یکی دیگر از موارد تفاوت بین آجر سفال و آجر قزاقی می باشد .آجر سفال اصولا در رنگ زرد تولید می شود در صورتی که رنگ بندی آجر قزاقی بسیار متنوع می باشد و در رنگ های زرد ، قرمز و گلبهی ، اخرایی تولید می شود.

 

یکی دیگر از تفاوت آجر سفال و آجر قزاقی خاکی است که برای تولید آنها استفاده می گردد .آجر سفال ها با خاک رس تولید می شود در صورتی که آجر قزاقی در قدیم فقط با خاک رس تولید می شده است ولی با پیشرفت صنعت آجر سازی علاوه بر خاک رس ، با خاک شیل و خاک نسوز نیز تولید می شود.

البته شایان به ذکر است جدیدا در بعضی از کارخانه ها آجر سفال با خاک شیل نیز تولید می شود.

 

تنوع آجر یکی دیگر از تفاوت های آجر سفال و آجر قزاقی می باشد.آجر سفال در دو سایز تولید می شود ، در صورتی که آجر قزاقی بالای بیش از 20 سایز و مدل را دارا می باشد.

تنوع شکلی نیز یکی از تفاوت های آجر قزاقی و آجر سفال است .آجر قزاقی دارای شکل مربع ، مستطیل ، دایره ، نیم دایره ، طرح تولید می گردد در صورتی که آجر سفال فقط درشکل مستطیل تولید می شود.

 

یکی دیگر از تفاوت های آجر قزاقی و آجر سفال وجود سوراخ هایی است که در آجر سفال وجود دارد.در صورتی که در هیچ یکی از مدل های آجر قزاقی سوراخ وجود ندارد.که این خود دلیل بر سبک بودن آجر می باشد.

 

آجر سفال نسبت به آجر قزاقی بسیار سبک تر می باشد و وزن کمتری نسبت به تمامی انواع آجر قزاقی دارا می باشد.

 

آجر قزاقی بیشتر نحوه تزیینی و سنتی را دارا می باشد و برای ساخت مکان های سنتی و ترمیم بناهای قدیمی استفاده می شود ، در صورتی که از آجر سفال برای مرحله سفت کاری و همه بناها استفاده می شود.

 

یکی دیگر از تفاوت های آجر سفال و آجر لفتون نحوه تولید آنها می باشد.آجر قزاقی به صورت سنتی و دستی تولید می شود در صورتی که آجر سفال به شیوه صنعتی و کوره های هوفمان و ... تو لید می گردد.

 

یکی دیگر از تفاوت های آجر سفال و آجر قزاقی تولید درجه دو آنها نیز می باشد.آجر سفال در درجه های 1 . 1.5 و دو تولید می شود در صورتی که آجر قزاقی عموما و به صورت اسمی فقط دارای یک درجه می باشد.

 

جهت تولید آجر قزاقی از رنگ دانه ها نیز برای رنگی شدن آجر استفاده می شود در صورتی که در تولید آجر سفال به هیچ عنوان از رنگ استفاده نمی شود.

 

به یکی از تفاوت های بارز آجر قزاقی و آجر سفال مکان متفاوت بکارگیری این دو نوع آجر می باشد.دسته های آجر قزاقی جهت نما و نماسازی استفاده می شود در صورتی که آجر سفال صرفا در زیر ساختمان به صورت یک لایه پوشاننده می باشد و از لحاظ ظاهری دیده نمی شود.

یکی دیگر از تفاوت های آجر سفال و آجر قزاقی استقامت آجر ها می باشد که آجر قزاقی بسیار مقاوم تر از آجر سفال می باشد و مقامت فشاری بالایی بر خوردار می باشد.به نحوی که افراد می توانند به راحتی برای بر روی کف فرش های قزاقی راه روند در صورتی که اجر سفال نه برای کف کاربرد دارد و نه می توان بر روی آن راه رود و با کوچکترین فشاری آجر سفال خورد می گردد.

 

قیمت نیز عنصر مهم در تفاوت های آجر قزاقی و آجر سفال می باشد. آجر قزاقی از این جهت که زحمت زیادی برای تولید این آجر صرف می گردد و هزینه تمام شده آن بیشتر و در نتیجه قیمت انواع آجر قزاقی در مقایسه با انواع آجر سفال بالتر می باشد.

ابعاد آجر سفال و آجر قزاقی

آجر سفال در دو سایز تولید می گردد :

آجر سفال 10 که دارای ابعاد 10*20*20 سانتی متر می باشد.

آجر سفال 15 که دارای ابعاد 15*20*20 سانتی متر می باشد.

 

آجر قزاقی در ابعاد زیر تولید می گردد:

آجر قزاقی کف که در ابعاد رایج آن 20*20*5 سانتی متر و 20*20*2.5 سانتی متر تولید می شود.

آجر قزاقی کامل که در ابعاد 20*5*10 سانتی متر می باشد.

آجر قزاقی نیمه و یا آجر قزاقی پلاک 20*5*5 سانتی متر می باشد.

آجر قزاقی ال که در ابعاد 20*10*5 سانتی متر می باشد.

البته ابعاد متنوع تری نیز تولید و به درخواست مشتری سایز قابل تولید می گردد.